maandag 23 november 2009

Ding 9 Veiligheid en privacy op Web 2.0

Alle achtergrondinformatie die ik bij dit onderwerp lees bevestigen mijn voorzichtige houding met betrekking tot het plaatsen van persoonlijke informatie op internet. Gelukkig ben ik op internet nauwelijks te vinden, hooguit een keer bij een teamfoto op de site van de sportvereniging waar ik lid van ben. En voorlopig wil ik dit ook graag zo houden.
Ik denk dat het heel erg belangrijk is dat er op scholen, zelfs al op de basisschool, aandacht aan dit punt wordt besteed. Stuur kinderen niet zo maar het internet op, maar maak ze ook bewust van de voor- en nadelen van het gebruik van internet. Ook ouders hebben hier een belangrijke rol in. Doe je als puber in een rare bui bizarre dingen op internet dan kan dat je nog heel lang (levenslang) achtervolgen. Daar moet je je goed van bewust zijn. Kies je daar dan toch voor, prima. Maar als het later bijvoorbeeld je carrière beïvloedt dan is dat toch wel heel zuur. Dat is dan het effect voor jezelf, maar zeker zo belangrijk is denk ik dat je er over nadenkt wat jouw internetgedrag voor gevolgen kan hebben voor anderen.
Voorlopig gedraag ik me op internet als 'consument'. Ik haal er van alles, ik vind het prachtig dat ik er zo veel informatie kan vinden en van alles kan bekijken. Ik vind het ook prachtig middels deze cursus zo veel nieuwe mogelijkheden te leren kennen, maar ik blijf er een beetje terughoudend in. Misschien is het nog even wennen aan het idee en ga ik over een tijdje toch overstag, tenslotte moet je toch meegaan in de nieuwe ontwikkelingen wil je een beetje bijblijven.

2 opmerkingen:

  1. Prima uitgewerkt hoor! Inderdaad heel belangrijk dat er op school aandacht wordt besteed aan dit onderwerp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je geeft een aantal belangrijke redenen om voorzichtig te zijn met persoonlijke informatie. Eenmaal iets gepubliceerd betekent dat de sporen daarvan jaren kunnen blijven bestaan. Als je je dat bewust bent blijven er gelukkig nog vele redenen over om informatie te delen.

    BeantwoordenVerwijderen