dinsdag 10 november 2009

Ding 5 Auteurrecht en plagiaat

Ik had wel eens van Flickr gehoord maar er nog nooit gebruik van gemaakt. Geweldig hoeveel foto's je hier kunt vinden. Wil je zo veel mogelijk foto's vinden over een bepaald onderwerp dan kun je beter in het Engels een zoekterm opgeven dan in het Nederlands, dat is een heel verschil. Ik had niet geweten hoe ik zou moeten checken welke foto's ik wel/niet mag gebruiken. Goed dat ik dat nu weet, maar ik denk dat ik vooralsnog weinig gebruik zal maken van deze mogelijkheid. (Mocht ik dit ooit gaan doen dan ga ik eerst bij Jan in de leer om te kijken hoe hij de bronvermelding doet.)
Ook de artikelen over auteursrecht waren wel weer even goed om te bekijken. Eigenlijk weet je het wel, maar alles zo helder op de rij is wel weer even een opfrisser.
Uiteraard is het belangrijk dat leerlingen weten hoe en onder welke voorwaarden zij teksten of foto's van anderen mogen gebruiken. Ik ga er van uit dat daar op scholen ook aandacht aan wordt besteed.
Ik wist niet dat je stukken tekst kon zoeken op internet om zo plagiaat op te sporen. Stukken tekst van een website heb ik zo wel terug kunnen vinden, maar kan dat ook met stukken tekst uit boeken? Ik heb ook wat video/filmfragmenten opgezocht. Daarbij zag ik eigenlijk niet iets van auteursrecht. Ik kwam wel één filmpje tegen van Geenstijl waarbij het symbool © stond, maar voor zover ik het kon zien was de rest vrij. Of zie ik iets over het hoofd?

1 opmerking:

  1. Ja, Flickr is leuk hé. Goed om alles weer even op te frissen rond auteursrecht en dergelijke.

    BeantwoordenVerwijderen