maandag 1 februari 2010

Ding 21 Screencasting

Dit is een lastige. Ik heb geprobeerd wat met Screentoaster te doen, maar na het aanklikken van de opnameknop bleef mijn computer maar laden en laden en laden en laden en..... Na 3 kwartier lekker lezen in mijn (papieren) boek heb ik de boel maar uitgezet. Ik las dat Jan ook wat startproblemen had. Van de week toch maar eens kijken of we er met z'n allen uit kunnen komen.
Overigens lijkt me dit een geweldige tool voor het onderwijs. Ik vond zelf de filmpjes in deze cursus elke keer weer heel erg handig. Een filmpje zegt toch in dergelijke situaties meer dan geschreven tekst. Leerlingen/studenten kunnen instructies eindeloos opnieuw bekijken en als docent kunt je je instructie net zo uitgebreid of beknopt maken als je wilt. Het geeft ook mogelijkheden een instructie vanuit verschillende hoeken/mogelijkheden te geven om zo een breed aanbod aan leerlingen te kunnen geven.
Wanneer ik ermee zou gaan werken zou ik er wel eerst eens stevig met een of meer collega's in willen duiken. Dan heb je het denk ik sneller onder de knie. Je weet of ziet allemaal wel weer wat anders en dat gaat een beetje sneller dan in je eentje puzzelen.
Misschien is het een idee screencasting in de toekomst te gaan gebruiken in het studielandschap, bijv. als instructie bij het gebruik van digitale methodes. Nu we er met meerderen kennis mee hebben gemaakt zouden best eens kunnen bespreken of en hoe we het zouden kunnen toepassen.

3 opmerkingen:

  1. Helemaal mee eens; ik zou ook graag samen eens oefenen. Bij het zoeken naar you tube filmpjes zag ik er ook één van onderwijsvragen twente. Het leek erop dat ze ook daar een screencast wilden gaan toevoegen (zoiets hebben we bij uitleg van P.Bess wel gezien). Maar dit was toch meer een algemeen informatiefilmpje.
    Toch maar eens overleggen wat we met screencasts nog kunnen doen.
    Groetjes Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat jullie wel wat zien in het toepassen van screencasting! Ik denk dat het een heel mooi didactisch instrument kan zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een verzoek aan jullie. Zouden jullie als HES groep op 18 februari tijdens de afsluitingsbijeenkomst iets willen vertellen / presenteren over de Web 2.0 toepassingen/ideeen die jullie hebben bedacht voor jullie werk? Het zou voor de andere deelnemers een eyeopener kunnen zijn rond de mogelijkheden van web 2.0 in het onderwijs.

    Het mag door iemand van jullie gepresenteerd worden maar dat hoeft niet persé. Ik wil het ook wel aan elkaar praten als jullie de voorbeelden een beetje voorbereiden. Laat maar even weten of het kan en in welke vorm.

    BeantwoordenVerwijderen