maandag 15 februari 2010

Ding 22 Onderwijs 2.0

Als niet onderwijsgevende is het een beetje lastig hier een mening over te hebben. Het blijft toch iets van 'de beste stuurlui ...'.
Hoewel ik niet over elke toepassing even enthousiast ben denk ik toch wel dat het onderwijs niet meer om web 2.0 toepassingen heen kan. Leerlingen werken er (bijna van nature) mee en het onderwijs kan dan niet achterblijven. Als docent zou je minimaal wel op de hoogte moeten zijn van de meest gebruikte web 2.0 toepassingen zodat je ook weet waar je leerlingen allemaal gebruik van (kunnen) maken. Wanneer je als docent leerlingen op dat niveau kunt aanspreken en uitdagen denk ik dat je een heel belangrijke extra ingang hebt om leerlingen iets te laten leren of laten ontdekken. Toch denk ik dat een leerkracht een belangrijke rol blijft hebben in het onderwijs, zowel in kennisoverdracht als in het stimuleren van leerlingen om hun eigen weg te zoeken. Ik geloof er niet zo in dat leerlingen dat helemaal zelf kunnen. Vraaggestuurd onderwijs is een mooie kreet maar als je niet weet wat je vraag is dan wordt het toch wel lastig. Je zult toch eerst wat kennis aangeboden moeten krijgen om de behoefte te krijgen zelf verder op onderzoek te gaan. Ik denk dat het een en-en situatie zou moeten zijn. Bovendien ben ik een groot voorstander van persoonlijk contact. Ook tijdens deze 'digitale' cursus heb ik gemerkt dat het contact met collega's heel belangrijk is. Je kunt elkaar snel verder helpen en het werkt ook heel stimulerend.
Nu ik zelf deze cursus heb gedaan realiseer ik me ook terdege dat het inpassen van web 2.0 mogelijkheden in het onderwijs voor de sommige, of misschien wel vele, docenten een hele opgaaf zal zijn. Maar daar zou je als team best een oplossing voor kunnen vinden.
Wanneer je in het onderwijs gebruik gaat maken van web 2.0 toepssingen dan moet je van te voren wel heel goed bedenken hoe je het gaat inzetten en waarom. Het moet geen gril zijn die na verloop van tijd als een nachtkaars uitgaat. Dat lijkt me heel frustrerend voor je zelf maar ook voor je leerlingen. Het zou ook een beetje een lijn moeten zijn die schoolbreed wordt ingezet.
Naast web 2.0 toepassingen die naar mijn idee handig kunnen zijn, zoals bijv. gezamenlijke documenten, wiki's en delicious denk ik dat het nog belangrijker is aandacht te besteden aan het gebruik en misbruik van internet. Daar valt en staat volgens mij alles mee.

1 opmerking:

  1. Goed verhaal. Ik ben het met je eens dat web 2.0 toepassingen niet meer weg te denken zijn en dat je er als docent minimaal iets van moet weten. Het goed doordacht toepassen is natuurlijk nog beter. Maar persoonlijk contact blijft uiteraard ook heel belangrijk.

    BeantwoordenVerwijderen